Gevallen van 'Phishing' bij lokale handelaars

Gepubliceerd op dinsdag 20 april 2021
phishing voorbeeld intrum

Frauduleuze mails herkennen: Hoe een phishing e-mail melden?

Onlangs waren er terug gevallen bekend van 'Phising' bij lokale handelaars. In bijgevoegde afbeelding zie je hoe ze tewerk gaan. Je kan dit voorbeeld ook downloaden als pdf.

Het probleem van phishing wordt wereldwijd, en dus ook in België, steeds groter. In 2020 werden in België ruim vijf keer méér gevallen van phishing vastgesteld dan in 2019. Uit door Febelfin verzamelde gegevens blijkt phishing in 2020 te resulteren in 67.000 frauduleuze transacties, goed voor een bedrag van ongeveer 34 miljoen euro. - Hoe kan u frauduleuze mails herkennen en een phishing e-mail melden?

Phishing betekenis

Phishing is een vorm van cybercriminaliteit waarbij men u benadert via e-mail, social media of sms. De oplichter doet zich voor als iemand anders. Dat kan een bank, energieleverancier, de overheid of incassobedrijf zijn, maar net zo goed een vriend of collega.

Het doel van de oplichter is "hengelen" naar gevoelige gegevens en/of betalingen ontvangen van het slachtoffer. Steeds vaker wordt daarbij ingespeeld op de actualiteit: in 2020 misbruikten oplichters bijvoorbeeld geregeld de corona pandemie.

Phishing melden

Denkt u een phishing e-mail te hebben ontvangen? Doe melding bij het door de overheid voorziene phishing meldpunt!

Phishing e-mail melden