
Dienst burgerzaken: jouw aanspreekpunt in de gemeente bij elke mijlpaal in je leven
De dienst burgerzaken is dé plek waar je terecht kan voor alle officiële documenten en administratieve vragen. Kom vrij langs tijdens de openingsuren of maak een afspraak. Onze medewerkers zorgen steeds voor een vlotte en klantvriendelijke aanpak in een moderne omgeving. Maak je afspraak eenvoudig via burgerzaken@lendelede.be of 051 33 63 00. Regel je liever de administratie online? Ook dat kan!
Ontdek hier wat de dienst burgerzaken doet.
Identiteitsdocumenten
Je identiteitskaart of eID gebruik je binnen België of Europa. Je reispas of paspoort is een wereldwijd erkend reisdocument in de vorm van een boekje met een bordeauxrode kaft. Is je eID, kids-ID of paspoort bijna verlopen? We zorgen voor de aanvraag, opvolging en aflevering van jouw documenten.
Voorlopig, definitief of internationaal rijbewijs
Vraag je voorlopig rijbewijs, rijbewijs B of de hernieuwing van je rijbewijs (bankkaartmodel) aan via Beldrive. Heb je een papieren rijbewijs? Dit is nog geldig tot 2033. Je vervangt je rijbewijs best als het beschadigd of onleesbaar is of als je niet meer op de foto lijkt.
Burgerlijke stand
- Geboorte van je kind: doe een geboorteaangifte binnen 15 dagen. Als je getrouwd bent, kan je de aangifte alleen komen doen.
- Huwelijk, echtscheiding of wettelijk samenwonen.
- Overlijden: meestal zorgt de begrafenisondernemer voor de administratie. We helpen je met de juiste documenten, vragen over naamgeving, registraties rond vroegtijdige zorgplanning of het plannen van je huwelijksmoment in het gemeentehuis.
Verhuizen binnen Lendelede of nieuw in de gemeente
Registreer je adreswijziging online binnen de 8 werkdagen. Daarna komt een wijkagent langs om je woonsituatie te controleren. Wij bevestigen je adreswijziging en passen dit aan in het rijksregister.
Uittreksels, attesten en bewijsstukken
Heb je een uittreksel uit het strafregister, of een attest uit het bevolkingsregister, zoals een attest van woonst, een attest van gezinssamenstelling of een akte van de burgerlijke stand nodig? Vraag deze documenten eenvoudig aan via www.lendelede.be/e-loket.
Nationaliteit en buitenlandse documenten
We helpen je de juiste procedures en voorwaarden te begrijpen en begeleiden je in het proces.
Begraafplaatsen
Je kunt bij onze dienst ook terecht met vragen over de duur of verlenging van de grafconcessie van je overleden dierbare.
E-loket
Het e-loket van de gemeente is een elektronisch loket dat 24/7 toegankelijk is, een burger hoeft niet altijd meer naar het gemeentehuis te komen voor een aanvraag. Het biedt een online portaal waar burgers (maar ook bedrijven en verenigingen) diensten van de gemeente kunnen aanvragen en opvolgen zoals attesten, vergunningen (zoals voor evenementen of inname van het openbaar domein). Voor het gebruik van het e-loket kan je aanmelden met behulp van een digitale sleutel, zoals de eID met kaartlezer of via Itsme.